No products in the cart.
حساب کاربری
ievaran 9 مرداد 1403 0 دیدگاه

سئو (SEO) مخفف (Search Engine Optimization) است و عبارت است از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن رتبه کل سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه در موتورهای جستجو نظیر گوگل بهبود پیدا می‌کند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی، میزان بازدید سایت و فروش می‌شود.

با رعایت اصول سئو و سرمایه‌گذاری روی سئوی وبسایت، شما تلاش می‌کنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر کاربر است. چون نمایش بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران هدف اصلی تمام موتورهای جستجو است.

چرا سئوی سایت مهم است؟

همه روزه مردم برای یافتن پاسخ سوالات، اطلاعات محصولات، خدمات و موارد دیگر، بیش از میلیاردها کلیدواژه را در موتورهای جستجوگر وارد می‌کنند. امروزه بهتر دیده‌شدن در فضای دیجیتال و افزایش رتبه در گوگل، تاثیر به‌سزایی در جذب مشتریان بالقوه و افزایش گردش مالی کسب‌وکارها دارد زیرا اکثر مردم تنها تمایل به کلیک روی چند نتیجه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل دارند.

رسیدن به سه رتبه برتر برای کلمات کلیدی مهم برای کسب و کار شما، تاثیر فراوانی در افزایش سرنخ‌های فروش سایت خواهد داشت. سه نتیجه برتر بیش از ۶۰ درصد از بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کنند. آمارهای مختلف بیان‌گر تاثیر به‌سزای رتبه گوگل سایت در میزان بازدید دریافتی از گوگل دارد. تصویر زیر بیان‌گر نرخ کلیک بر اساس رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل است.

 

از مهمترین دلایل اهمیت سئوی سایت موارد زیر را می‌توان ذکر کرد:

  1. طبق آمار، جستجوی ارگانیک (جستجوی انجام شده در موتورهای جستجو) ۵۳ درصد از ترافیک همه‌ی وبسایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
  2. تحقیقات مختلف نشان داده کسب رتبه بهتر در گوگل نشان دهنده اعتبار بیشتر آن کسب و کار نزد کاربران است.
  3. میزان بازگشت سرمایه در سئو در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال بیشتر است.

    تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟

    شما می‌توانید با پرداخت هزینه به گوگل، لینک سایت خود را در صفحات جستجوی گوگل نمایش دهید و به ازای هر بار کلیک مبلغ مشخصی به گوگل پرداخت کنید که به این روش تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) می‌گویند. در این روش لینک سایت شما در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد. همان‌گونه که در تصویر زیر مشخص است لینک‌های گوگل ادز با کلمه (Sponsored) در صفحات نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

    چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

    افرادی که به تازگی با سئو آشنا می‌شوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو می‌شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می‌کند. سوالاتی مانند:

    مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سال‌هاست که برای بهبود الگوریتم‌ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش می‌کند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

    فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبه‌بندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.

    صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد می‌دهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛

    سایت‌ها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کرده‌اند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبه‌های دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر داده‌اند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیف‌تر، بازدید و فروش بیشتری کسب می‌کنند.

    مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

    سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

    1- سئو تکنیکال

    پیش از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

    استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم.

    2- بازاریابی محتوا

    موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست بلکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه می‌کنیم در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما تاثیرگذار هستند.

    فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و … را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

    3- لینک سازی هدفمند

    فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page می‌نامیم. فعالیت‌هایی که در بیرون از سایت ما رخ می‌دهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.

    در حوزه‌هایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند؛ کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به اسم اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهم‌تر است.

    در سایر حوزه‌ها مثل شرکت‌های خدماتی، فروشگاه‌های اینترنتی یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد می‌تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستیم.

     استراتژی سئو چیست ؟

    استراژی یعنی، مشخص کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چیست.

    شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماس‌هایی که در روز با تیم مشاوره گرفته می‌شود. از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد است.

    سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

    استفاده از تکنیک‌های سئو درجهت رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می‌نامیم. سادگی، صبر و صداقت؛ سه ویژگی اصلی در سئو کل

    سئو کلاه سیاه

    در این روش‌ها معمولات کمترین ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا می‌شود. البته هرچند ماه یک‌بار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد

سئو کلاه خاکستری

به روش‌هایی گفته می‌شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی تشخیص‌شان برای ربات‌های گوگل نیز ساده نیست در نتیجه احتمال جریمه سایت توسط گوگل کاهش یافته و می‌توانند به رشد  سایت کمک کنند.

 

جمع بندی

سئو چندین مزیت ازجمله افزایش ترافیک ارگانیک، رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جست‌وجو، بهبود تجربه کاربر، افزایش دیده شدن در فضای آنلاین و پتانسیل نرخ تبدیل و درآمد بالاتر را ارائه می‌دهد. این فرایند به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتر و هدفمندتری دست پیدا کنند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از یک تا پنج امتیاز دهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای : 0

اولین نفری باشید که به این پست رای میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *